Page 113 - 22-0320 ebook
P. 113
วารสารราชบััณฑิิตยสภา
ปีีที่่� ๔๗ ฉบัับัที่่� ๑ มกราคม-เมษายน ๒๕๖๕
รองศาสตราจารย์์ ดร.จินตนา ดำารงค์์เลิิศ 105
Abstract: Samuel Beckett’s En attendant Godot
Associate Professor Dr. Chintana Damronglerd
Fellow of the Academy of Arts,
The Royal Society of Thailand
Samuel Beckett’s En attendant Godot has been produced several
times on many stages around the world. The play, written in the Absurdist
Style during the 1950’s, was influenced by the surrealists and the dadaïstes
which arose from the after–effects of World War II. The gist of the play is how
nonsensical life can be. It is absurd to wait for something that is yet to happen,
something that does not have a clear meaning or definition. Hence, this play has
no plot, no theme and no conventional composition to represent the emptiness,
senselessness, incommunicability and unhappy nature of human life. Life is a
wait–the endless waiting game overwhelmed with worries of not knowing what
one is waiting for or when it will end. Such a non-traditional composition of a
play was the trend during this post-war era. It emphasizes the abstractness of
life. This article aims to analyze the philosophy in the play in comparison to
the philosophy in the real world during that time. It aims to approach the play
from the readers’ perspective (le lecteur) as reading from the book, not as a la
mise en scène.
Keywords: En attendant Godot, the absurd theatre, Beckett
บทนำา
บ็ทละครเร่�อง En attendant Godot ของแซมวล เบ็็กเก็ตต์ เป็็นบ็ทละครแนวแอบ็เซิร์ด
ซ่�งเป็็นแนวของก�รละครช่่วงหล่งสงคร�มโลกคร่�งท่� ๒ ท่�แสดงถู่งสภ�พไร้ส�ระของช่่วิตมน่ษย่์ท่�ได้
เผู้ช่ิญก่บ็คว�มโหดร้�ย่ของก�รฆ่่�ล้�งเผู้่�พ่นธ่์ คว�มล้มเหลวของมน่ษย่นิย่ม ก�รป็ฏิิเสธสถู�บ็่นและ
ค่�นิย่มต�มขนบ็ ก�รไร้คว�มหม�ย่และป็ระสิทธิภ�พในก�รส่�อส�รของภ�ษ� ภ�พท่�แสดงบ็นเวท่ละคร
แนวแอบ็เซิร์ดสะท้อนให้เห็นว่�มน่ษย่์ดิ�นรนอยู่่ในคว�มย่�กจัน คว�มท่กข์ คว�มเป็็นท�ส และท้�ย่ท่�ส่ด
ก็จัะจับ็ลงด้วย่คว�มต�ย่