Page 252 - 46-1
P. 252
วารสารราชบััณฑิิตยสภา
ปีีที่่� ๔๖ ฉบัับัที่่� ๑ มกราคม-เมษายน ๒๕๖๔
244 วงปี่่�พาทย์์บรรเลงทำานอง “ตระ” ในมิิติเพ่�อสื่่�อนัย์การอัญเชิิญ
Abstract: “Tra” in Pi Phaat ensemble to represent Gods summoning in the ceremony
Associate Professor Dr. Narongchai Pidokrajt
College of Music, Mahidol University
Associate Fellow of the Academy of Arts,
The Royal Society of Thailand
Pi Phat ensemble is a type of Thai musical ensemble, mainly perform in
teacher respected ceremony of Thai traditional music, Khon and Lakhon
performance, which musical form in Pi Phat performing is depend on the
ceremony master. In the ceremony, several masters of Gods are regarded as
the God of Thai traditional music and performance, such as Lord Shiva, Lord
Vishnu, Lord Brahma, Uma Devi, and Sarasvati Devi. Tra is a type of song that
performs to represent Musical Gods' summoning, and each God had a specific
Tra. For example, Tra Lord Shiva, Tra Uma Devi, Tra Phra Prakhontap, Tra Phra
Panjasingkhon, Tra Phra Vishnu, Tra Phra Ganesh, Tra Makavan, Tra Sannibaat.
The Tra is typically recognized as it starts with Tra followed by God's name
except Ong Phra Phirap song, composed for Shiva avatar, which did not begin
with Tra. The teacher respected the ceremony beginning with the holy words,
which vowing by the master of ceremony, followed by the performing of Tra
for each God of Music by Pi Phat ensemble. The Tra represents the summoning
of Gods in the ceremony. The last song in the ceremony is Phleng Auk,
which had intense sounds and melody of Phleng Rua La Deaw or Rua Sam La.
The final section shows Gods' supernatural power, which means that all Gods
of music are already gathering in the ceremony.
Keywords: Pi Phat ensemble, Tra, God Summoning
บทนำา
วงปี่่�พาทย์์เปี่็นวงดนตรีีไทย์ปี่รีะเภทหน่�งที�ใช้้บรีรีเลงในงานพรีะรีาช้พิธีี งานพิธีีกรีรีมของ
รีาษฎรี บรีรีเลงปี่รีะกอบการีแสดงมหรีสพ เช้�น โขน หนังใหญ� ละครี หุ�นกรีะบอก หุ�นละครีเล็ก ลิเก
ช้ื�อของวงปี่่�พาทย์์นี�เรีีย์กช้ื�ออื�น เช้�น วงปี่่�พาทย์์ไม้แข็ง วงปี่่�พาทย์์พิธีีกรีรีม ในด้านขนาดของวงดนตรีี
มีการีแบ�งวงออกเปี่็นวงปี่่�พาทย์์เครีื�องใหญ� วงปี่่�พาทย์์เครีื�องคู� วงปี่่�พาทย์์เครีื�องห้า ในวงการีดนตรีีไทย์