Page 13 - 45 2
P. 13

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                         ปีีที่่� ๔๕ ฉบัับัที่่� ๒  พฤษภาคม-สิิงหาคม ๒๕๖๓
             รองศาสตราจารย์์ ดร.โกวิิท วิงศ์สุรวิัฒน์์                                         3




                         which was used throughout the Ayutthaya period up until the fifth reigns of
                         the Rattanakosin period, we were surprised to find that the organization of
                         the civil service, which is still in use today, is at odds with these classic theories
                         of bureaucracy and public administration because they are organized under
                         two prime ministers, i.e,. the Minister of Defense and the Prime Minister.

                         Thus, the bureaucracy had two heads, which created confusion and a universal
                         lack of transparency in administration of the country.
                               As a result, there was another major reform of the bureaucracy under

                         the King Rama V, a re-engineering of the civil service in BE 2435, bringing the
                         nation’s public administration into alignment with the best contemporary
                         standards.

                         Keywords: Max Weber, Henri Fayol, Government administration of Ayutthaya
                                   period




             บทนำา

                     การบื้ริหารองค์การขนื่าด้ใหญ่นื่ั�นื่มีีนื่ักวิิชาการด้�านื่รัฐศาสตร์เสนื่อที่ฤษฎีีในื่การบื้ริหารเอาไวิ�

             หลากหลาย์ แต่ที่ฤษฎีีการบื้ริหารองค์การขนื่าด้ใหญ่ที่ี�เป็็นื่ที่ี�ย์อมีรับื้และใช�กันื่อย์่างกวิ�างขวิาง

             มีาจนื่ถึึงป็ัจจุบื้ันื่ได้�แก่ที่ฤษฎีีระบื้บื้ราชการ (Bureaucracy) ของแมีกซึ้์ เวิเบื้อร์ (Max Weber)
             ซึ้ึ�งป็ระกอบื้ด้�วิย์หลักการสำาคัญ ๗ ป็ระการ ได้�แก่

                     ๑. หลักสาย์การบื้ังคับื้บื้ัญชา (Hierachy)

                     ๒. หลักควิามีรับื้ผู้ิด้ชอบื้ (Responsibility)

                     ๓. หลักควิามีสมีเหตุสมีผู้ล (Rationality)

                     ๔. หลักการมีุ่งผู้ลสัมีฤที่ธ์ิ� (Achievement Orientation)
                     ๕. หลักควิามีชำานื่าญเฉพาะด้�านื่ (Specialization)

                     ๖. หลักระเบื้ีย์บื้วิินื่ัย์ (Discipline)

                     ๗. หลักควิามีเป็็นื่มี่ออาชีพ (Professionalization)
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18