Page 172 - The Journal of the Royal Society of Thailand
P. 172

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                          ปีท่� ๔๙ ฉบับท่� ๑ มกร์าคม-เมษายน ๒๕๖๗

             162                            บทเพลงคอนแชร์์โตสำหร์ับอัลโตแซกโซโฟนและออร์์เคสตร์าปร์ะพันธ์์โดย ณร์งค์ฤทธ์์� ธ์ร์ร์มบุตร์




                Abstract: Concerto for Alto Saxophone and Orchestra composed by Narongrit

                           Dhamabutra
                           Professor Dr. Narongrit Dhamabutra
                           Associate Fellow of The Acadamy of Arts,

                           The Royal Society of Thailand

                                  Since the seventeenth century, concerto has been considered one

                           of the most significant genres of western music. Many great composers of
                           the past and contemporary had contributed their artistry in this genre with

                           various choices of instruments. Thai National Artist, Narongrit Dhamabutra
                           is among contemporary composers who have been utilizing Thai musical

                           elements and cultural identity in his concerto compositions. His 2022
                           composition, Concerto for Alto Saxophone remarkably presents the best of

                           instrumental idioms and techniques while displaying Thai traditional
                           melody as the composition foundation. The work has been performed

                           nationally and internationally.


                           Keywords: concerto, saxophone, contemporary composition





             บทนำ

                    คอนแชร์์โต (Concerto) หมีายถึึง บทเพลงเดั่�ยวเคร์่�องดันตร์่ป็ร์ะชันกับออร์์เคสตร์า นับเป็็นบทเพลง
             ป็ร์ะเภทบร์ร์เลงท่�มี่ความีสำคัญมีากในโลกดันตร์่ตะวันตก ป็ร์ะวัติขีองคอนแชร์์โตย้อนหลังไป็ไดั้ถึึงยุคบาโร์ก

             (ค.ศ. ๑๖๐๐-๑๗๕๐) นักป็ร์ะพันธ์์เพลงท่�มี่ช่�อเส่ยงในช่วงน่� ไดั้แก่ จ้เซป็เป็ ตอเร์ลล่ (Giuseppe Torelli)
             (ค.ศ. ๑๖๕๘-๑๗๐๙) อันโตนิโอ วิวัลดั่ (Antonio Vivaldi) (ค.ศ. ๑๖๗๘-๑๗๔๑) จอร์์จ ฟร์ิเดัอร์ิค แฮนเดัล

             (George Frideric Handel) (ค.ศ. ๑๖๘๕-๑๗๕๙) และโยฮันน์ เซบาสเต่ยน บาค (Johann Sebastian Bach)
             (ค.ศ. ๑๖๘๕-๑๗๕๐)

                    ในช่วงคร์ึ�งหลังขีองศตวร์ร์ษท่� ๑๘ นักป็ร์ะพันธ์์เพลงท่�มี่ช่�อเส่ยงต่างให้ความีสำคัญกับคอนแชร์์โตและ
             ร์่วมีกันมี่บทบาทในการ์พัฒนาบทเพลงป็ร์ะเภทน่�ให้วิจิตร์พิสดัาร์มีากขีึ�น ไดั้แก่ ฟร์านซ์ โยเซฟ ไฮเดัิน

             (Franz Joseph Haydn) (ค.ศ. ๑๗๓๒-๑๘๐๙) โวล์ฟกัง อะมีาเดัอุส โมีสาร์์ท (Wolfgang Amadeus Mozart)
             (ค.ศ. ๑๗๕๖-๑๗๙๑) และ ลุดัวิก ฟาน เบโทเฟน (Ludwig van Beethoven) (ค.ศ. ๑๗๐๐-๑๘๒๗) กร์ะทั�ง

             ถึึงศตวร์ร์ษท่� ๑๙ นักป็ร์ะพันธ์์เพลงจำนวนมีากไดั้ป็ร์ะพันธ์์เป็ียโนคอนแชร์์โตและไวโอลินคอนแชร์์โตจนเกิดัมี่
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177