Page 83 - 46-2
P. 83

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                             ปีีที่่� ๔๖ ฉบัับัที่่� ๒ พฤษภาคม–สิิงหาคม ๒๕๖๔

                 ศาสตราจารย์์ ดร.กุุณฑลีี ร่�นรมย์์                                               75



                    Abstract: Brand Auditing to Protect and Cure Brand Health
                              Professor Dr. Guntalee Ruenrom
                              Associate Fellow of The Academy of Moral and Political Sciences
                              The Royal Society of Thailand

                                   The objective of this article is to explain the concept of brand audit,
                             the procedure of brand audit by using the model of brand audit.  The efficiency
                             of brand evaluation or brand audit needs a brand auditor who must have
                             knowledge and skill in using the audit tool which must be designed to fit with
                             the objectives of the brand audit.  It could be qualitative or quantitative tools
                             or the combination to analyze the marketing data, competitive situation in the
                             market, industry, consumer behavior, culture, lifestyle, technology and social

                             trends in order to discover the stage of brand health and make the useful
                             recommendations for executives of the audited brand.  An independent and
                             systematic audit will help to understand feelings of customers as well as those
                             involved with a brand in various aspects and to discover strengths, weaknesses
                             or the alert signals of brand.  Recommendations as the results of the brand
                             health check can help executives to prepare the needed resources and to
                             identify suitable strategies to protect and to maintain a brand so that a brand
                             can be strong and has long life.

                             Keywords: brand, roles of brand, brand equity, brand audit, brand auditor




                 ๑. ความหมาย์ของแบรนด์์

                          ชี่้วัิตประจำาวัันี้ของทุกค์นี้แวัดล้อมด้วัยสินี้ค์้าและบริการท้�หลากหลาย แบรนี้ด์ได้รับค์วัาม
                 สนี้ใจจากลูกค์้าและสังค์มมาชี่้านี้านี้  หลายค์รั�งท้�ม้ค์นี้พูดถุึงแบรนี้ด์และแปลวั่า  “ตราสินี้ค์้า”  หรือ “ย้�ห้อ”

                 ซึ่ึ�งท้�จริงแล้วัคีำาแปลนัี�ไม่ใชิ่คีวามหมายที่ี�แที่้จริงของคีำาว่า “แบัรนัด์์” เพราะค์วัามหมายท้�แท้จริงของ
                 แบรนี้ด์ม้ค์วัามลึกซึ่ึ�งและกวั้างขวัางกวั่ามากกวั่าจะแปลเพ้ยงวั่าตราสินี้ค์้าหรือย้�ห้อเท่านี้ั�นี้  ในี้ พ.ศ. ๒๕๕๐

                 สมาค์มการตลาดแห่งสหรัฐอเมริกา (American Marketing Association) ได้ให้นี้ิยามศัพท์ค์ำาวั่า
                 “แบรนี้ด์” (brand) วั่าหมายถุึง  “A name, term, sign, symbol, or design, or a combination

                 of them intended to identify the goods and services of one sellers or group of sellers









                                                                                                  2/12/2565 BE   14:50
       _22-0789(074-094)5.indd   75                                                               2/12/2565 BE   14:50
       _22-0789(074-094)5.indd   75
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88