Page 104 - 46-2
P. 104

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                            ปีีที่่� ๔๖ ฉบัับัที่่� ๒ พฤษภาคม–สิิงหาคม ๒๕๖๔
               96   อำำ�น�จเหนือำตล�ด : กรณีีก�รควบรวมธุุรกิจระหว่�งบริษััท ซีี.พีี. รีเทล ดีเวลลอำปเม้นท์ จำ�กัด กับ บริษััท เทสโก้ สโตร์ส (ประเทศไทย) จำ�กัด




                  Abstract: Market power: A case study of merger between C.P.Retail Development
                            Company Limited and Tesco Stores (Thailand) Company
                            Professor Dr. Pranee Tinakorn
                            Associate Fellow of The Academy of Moral and Political Sciences

                            The Royal Society of Thailand
                                  This paper considers the decision of the Trade Competition Commission
                           that allowed C.P. Retail Development Company to merge with Tesco Stores
                           (Thailand) Company. Tesco operates convenience stores (Lotus Express),
                           hypermarkets (Tesco Lotus), and supermarkets (Talad Lotus). The Trade
                           Competition Commission considered only convenience stores under the market
                           scope. Prior to merging, 7-Eleven, convenience stores under the CP Group, has a

                           market share of 73.6%, and after merging the market share increases to 83.05%.
                           The author provides critical comments on the permitted merger, particularly
                           on the importance of market structure and oversight power. The author opined
                           that the Trade Competition Commission did not give adequate importance to
                           the market structure. In addition, they appeared not to use the oversight power.
                           The latest business development is that the CP Group transferred all Tesco
                           assets to Siam Makro Public Company, Ltd. However, Siam Makro was not under
                           the market scope considered for merger by the Trade Competition Commission.

                           Keywords: convenience store, market concentration, market power, market
                                     share




               ๑. บทนำ�

                        ระบบเศรษัฐกิจแบบตลาดี (market economy) เป็นี้ระบบท้�การตัดีสินี้ใจเก้�ยวกับการผลิต
               การลงทุนี้ และการกระจายสินี้ค้าและบริการข้�นี้อยู่กับกลไกราคาเป็นี้ตัวชิ้�นี้ำา ซี้�งจะถููกกำาห้นี้ดีโดีย
               อุปสงค์และอุปทานี้ระห้ว่างผู้ซี่�อกับผู้ขาย การวิเคราะห้์ทางทฤษัฎี้เศรษัฐศาสตร์ชิ้�ให้้เห้็นี้ว่า การแข่งขันี้

               เป็นี้ปัจจัยสำาคัญท้�จะทำาให้้เกิดีการผลิตสินี้ค้าท้�ม้คุณภาพิ ณ ระดีับราคาท้�ดี้ท้�สุดีต่อผู้บริโภค  โดียตลาดี

               ในี้อุดีมคติควรจะเป็นี้ตลาดีท้�ม้การแข่งขันี้อย่างสมบูรณ์ (perfect competition) ท้�ม้ผู้ซี่�อผู้ขาย
               จำานี้วนี้มาก จนี้กระทั�งไม่ม้รายใดีท้�ม้อิทธุิพิลต่อการกำาห้นี้ดีราคาและปริมาณสินี้ค้าในี้ตลาดี  ผู้ซี่�อผู้ขาย










                                                                                                  2/12/2565 BE   14:46
       _22-0789(095-113)6.indd   96                                                               2/12/2565 BE   14:46
       _22-0789(095-113)6.indd   96
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109