Page 233 - 45-3
P. 233
วารสารราชบััณฑิิตยสภา
ปีีที่่� ๔๕ ฉบัับัที่่� ๓ กัันยายน-ธัันวาคม ๒๕๖๓
ศาสตราจารย์์กิิตติคุุณ ดร.พรสรรคุ์ วััฒนางกิูร 225
Abstract: Avant-garde of the Modern – When Art and Literature Revolutionize
Professor Emeritus Dr. Pornsan Watanangura
Fellow of the Academy of Arts,
The Royal Society of Thailand
th
In the Early Modern Age, from around the end of the 19 century to the
th
beginning of the 20 century, Europe was considered to be the centre of the
dynamic change in the world in every aspect. There were crucial cultural
movements in the fields of art, music, theatre, drama and architecture, and
specifically in the field of science and technology, as a result of the Industrial
Revolution and Colonialism, which are the most influential factors shaping
huge changes in the way of the living condition of mankind. The phenomenon
led to disaster in Europe after World War I. and to incidents leading to World War II.
The social, political and cultural phenomena in the context of high colonial era
of the European powers reflected in art, literature, music and architecture were
complementary and interdisciplinarily connected. This period is called the
“Avant-garde of the Modern”.
The aim of this article is to investigate the social, cultural and political
interaction of arts, with architecture, music and literature in their origin, during
the period of the “Avant-garde of the Modern” in the social and political
context of Europe.
Keywords: Avant-garde, Weimar Republic, science and technology, art, music,
theatre/drama, Bauhaus, Industrial Revolution, colonialism
อร์ร์ถาธิิบายุ (Exposition)
ศิลี่ปะ = ธริริมัช่าต์ิ – X “Kunst = Natur minus X” ค่อ ส่ต์ริสำาเริ็จของศิลี่ปะโด้ยุอาริ์โน โฮลี่ซิ์
๑
(Arno Holz ค.ศ. ๑๘๖๓-๑๙๒๙/พ.ศ. ๒๔๐๖-๒๔๗๒) นักวริริณคด้่แนวธริริมัช่าต์ินิยุมั (Naturalism)
เข่ยุนไว้ในหนังส่อช่่�อ Die Kunst, ihr Wesen und ihre Gesetze (ศิิลปะ ธรรมชาติ และกฎเกณฑิ์
ของศิิลปะ) เมั่�อ ค.ศ. ๑๘๙๑/๑๘๙๒ (พ.ศ. ๒๔๓๔/๒๔๓๕) แสด้งนัยุว่า “ศิลี่ปะต์้องการิจำากัด้
ความัหมัายุแลี่ะนำาเสนอธริริมัช่าต์ิอยุ่างเบ็ด้เสริ็จ” (eine Kunst, die ausschließlich Wiedergabe
der Natur sein will.) ๒
19/1/2565 BE 08:55
_21-0851(224-240)12.indd 225 19/1/2565 BE 08:55
_21-0851(224-240)12.indd 225