Page 233 - 45-3
P. 233

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                              ปีีที่่� ๔๕ ฉบัับัที่่� ๓  กัันยายน-ธัันวาคม ๒๕๖๓

                 ศาสตราจารย์์กิิตติคุุณ ดร.พรสรรคุ์ วััฒนางกิูร                                  225



                    Abstract: Avant-garde of the Modern – When Art and Literature Revolutionize
                              Professor Emeritus Dr. Pornsan Watanangura
                              Fellow of the Academy of Arts,

                              The Royal Society of Thailand
                                                                                   th
                                    In the Early Modern Age, from around the end of the 19  century to the
                                              th
                             beginning of the 20  century, Europe was considered to be the centre of the
                             dynamic change in the world in every aspect. There were crucial cultural
                             movements in the fields of art, music, theatre, drama and architecture, and
                             specifically in the field of science and technology, as a result of the Industrial
                             Revolution and Colonialism, which are the most influential factors shaping
                             huge changes in the way of the living condition of mankind. The phenomenon
                             led to disaster in Europe after World War I. and to incidents leading to World War II.

                             The social, political and cultural phenomena in the context of high colonial era
                             of the European powers reflected in art, literature, music and architecture were
                             complementary and interdisciplinarily connected. This period is called the
                             “Avant-garde of the Modern”.
                                    The aim of this article is to investigate the social, cultural and political
                             interaction of arts, with architecture, music and literature in their origin, during
                             the period of the “Avant-garde of the Modern” in the social and political
                             context of Europe.

                             Keywords: Avant-garde,  Weimar Republic,  science and technology,  art,  music,
                                       theatre/drama,  Bauhaus,  Industrial Revolution,  colonialism



                 อร์ร์ถาธิิบายุ (Exposition)

                          ศิลี่ปะ = ธริริมัช่าต์ิ – X “Kunst = Natur minus X” ค่อ ส่ต์ริสำาเริ็จของศิลี่ปะโด้ยุอาริ์โน โฮลี่ซิ์
                           ๑
                 (Arno Holz  ค.ศ. ๑๘๖๓-๑๙๒๙/พ.ศ. ๒๔๐๖-๒๔๗๒) นักวริริณคด้่แนวธริริมัช่าต์ินิยุมั (Naturalism)
                 เข่ยุนไว้ในหนังส่อช่่�อ Die Kunst, ihr Wesen und ihre Gesetze (ศิิลปะ ธรรมชาติ และกฎเกณฑิ์
                 ของศิิลปะ) เมั่�อ ค.ศ. ๑๘๙๑/๑๘๙๒ (พ.ศ. ๒๔๓๔/๒๔๓๕) แสด้งนัยุว่า “ศิลี่ปะต์้องการิจำากัด้

                 ความัหมัายุแลี่ะนำาเสนอธริริมัช่าต์ิอยุ่างเบ็ด้เสริ็จ” (eine Kunst, die ausschließlich Wiedergabe
                 der Natur sein will.) ๒









                                                                                                  19/1/2565 BE   08:55
       _21-0851(224-240)12.indd   225                                                             19/1/2565 BE   08:55
       _21-0851(224-240)12.indd   225
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238