Page 85 - 45 2
P. 85

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                         ปีีที่่� ๔๕ ฉบัับัที่่� ๒  พฤษภาคม-สิิงหาคม ๒๕๖๓
             ศาสตราจารย์์ ร้อย์โท ดร.บรรจบ บรรณรุจิ                                          75



                         key Pali scriptures of the Theravada Buddhism. It had very long occupied the
                         abundances of natural treasures as well as port cities visited by cargo ships

                         from India, China and Europe; it still played an important role, not only as a
                         meeting center of international traders, but the transferring center of Indian
                         culture to communities there, too. Evidently, after the powerful coming of
                         Brahmanism, Buddhism followed the route into Suvarnabhumi, gradually grabbing
                         the minds of local people and at last successfully replacing Brahmanism. This

                         situation took place in the time of King Ashoka and was written in a Commentary
                         of the Vinaya Pitaka, but not found in the Tipitaka and other Commentaries.
                         However, some general pictures of Suvarnabhumi as port cities and a rich

                         land with abundances were mentioned. It is possible to get a clear image
                         of Suvarnabhumi, if we collect and assemble the scattered date to completed
                         the picture.

                         Keywords: image, Suvarnabhumi, Buddhist scripture






             บที่นำา

                     มิีการพูดิกันว่า แผู้่นดิินไทั้ยในปัจจุบันเป็นสุ่วนหนึ�งของดิินแดินโบราณทั้ี�เรียกว่า “สุุวรรณภููมิิ”
             ดิินแดินนี�มิีบันทั้ึกไว้ในคืัมิภูีร์พระพุทั้ธศาสุนา ทั้ั�งพระไตรปิฎกและอรรถกถา สุ่วนมิากระบุว่ามิีคืวามิ

             สุำาคืัญในฐานะทั้ี�เป็นดิินแดินพ่อคื้าชื่าวชื่มิพูทั้วีปเดิินทั้างมิาคื้าขาย แต่ไมิ่เคืยระบุว่ามิีชื่าวสุุวรรณภููมิิ

             เดิินทั้างไปคื้าขายทั้ี�ชื่มิพูทั้วีป เพียงเทั้่านี�หลายคืนอาจมิองสุุวรรณภููมิิว่าเป็นดิินแดินในคืัมิภูีร์หรือ

             ดิินแดินแห่งเทั้พนิยาย สุำาหรับผูู้้นิพนธ์ไมิ่ไดิ้มิองอย่างนั�น แต่กลับมิองว่าเป็นดิินแดินทั้ี�มิีอยู่จริง

             มิีคืวามิสุำาคืัญถึงขนาดิพระเจ้าอโศกมิหาราชื่ทั้รงสุนพระราชื่หฤทั้ัยสุ่งคืณะพระธรรมิทัู้ตเข้ามิาเผู้ยแผู้่
             พระพุทั้ธศาสุนา แสุดิงว่าสุุวรรณภููมิิต้องเป็นบ้านเมิืองทั้ี�มิีคืวามิเจริญทั้ั�งดิ้านวัตถุ วัฒนธรรมิ

             การเมิือง และการปกคืรอง มิีประชื่ากรทั้ี�มิีอุปนิสุัยและสุติปัญญา สุามิารถเรียนรู้ พร้อมิทั้ำาตามิคืำาสุอน

             ของพระพุทั้ธเจ้าไดิ้ ผูู้้นิพนธ์จึงเห็นว่า หากงานเขียนนี�สุามิารถสุะทั้้อนภูาพลักษณ์ของสุุวรรณภููมิิทั้าง
             กายภูาพออกมิาให้เห็นไดิ้บ้าง ก็น่าจะเป็นประโยชื่น์แก่คืวามิเชื่ื�อมิั�นว่า ยุคืหนึ�งในอดิีตสุุวรรณภููมิิ
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90