Page 152 - วารสาร 48-1
P. 152

วารสารราชบััณฑิิตยสภา
                                        ปีีที่่� ๔๘ ฉบัับัที่่� ๑ มกราคม–เมษายน ๒๕๖๖
           142                                                                    เสีียงอ้้างอ้ิงในดนตรีี



              Abstract: Reference Sounds in Music
                        Professor Dr. Natchar Pancharoen
                        Fellow of the Academy of Art,
                        The Royal Society of Thailand
                              Reference sounds, which can be found in all genres of music, are primarily
                        specific sounds that indicate music characters in various styles according to the
                        composer’s imagination. The most influential reference musical sounds are those
                        in major and minor scales, comprising seven notes. A large number of works in
                        the music world are based on these two scales. Using such scales has long been

                        universal during the past three centuries. This article explores the significance
                        of reference sounds using Western harmony principles and historical concepts,
                        as evident in a 300–year–old and notable textbook titled Traité de l’harmonie
                        written by Jean–Philippe Rameau. This textbook was later translated into
                        English and titled Treatise on Harmony by Philip Gossett, and has recently
                        been translated into Thai by Natchar Pancharoen. As one of the most praised
                        and cited music theory textbooks, its content demonstrates the progressive

                        development of music theory on the scientific basis of musical sounds.
                        Keywords:  reference musical sounds, scales




           บทนำา
                    ฌ็็อ้ง–ฟีีลัิป รีาโม (Jean–Philippe Rameau) (คุ.ศ. ๑๖๘๓–๑๗๖๔) เขียนตำารีาวี่าด้้วีย

           ทุฤษฎีีการีปรีะสีานเสีียงเรีื�อ้ง Traité de l’harmonie ตีพิมพ์เป็นคุรีั�งแรีกทุี�ปรีะเทุศฝรีั�งเศสีเมื�อ้
           คุ.ศ. ๑๗๒๒ แลัะต่อ้มาใน คุ.ศ. ๑๙๗๑ ฟีิลัิป กอ้สีเซึ่็ตต์ (Philip Gossett) ได้้นำามาแปลัเป็นภาษา

           อ้ังกฤษ ช่ื�อ้เรีื�อ้ง Treatise on Harmony ผู่้เขียนได้้นำาตำารีาเรีื�อ้งนี�มาแปลัเป็นภาษาไทุยในโอ้กาสี
           คุรีบ ๓๐๐ ปีแห่งการีตีพิมพ์เป็นคุรีั�งแรีกในปรีะเทุศฝรีั�งเศสี โด้ยใช่้ช่ื�อ้หนังสีือ้ฉบับแปลัเป็นภาษาไทุย

           วี่า คััมภีร์ทฤษฎีีการประสำานัเสำียง (กอ้สีเซึ่็ตต์, ๒๕๖๕)  การีแปลัตำารีาเรีื�อ้งนี�ทุำาให้พบข้อ้มูลัทุาง
                                                           ๒
           ปรีะวีัติศาสีตรี์ทุี�สีามารีถใช่้อ้้างอ้ิงได้้ จิ่งศ่กษาเสีียงอ้้างอ้ิงทุี�พบในบทุเพลังตะวีันตก การีปรีะพันธิ์เพลัง




           ๒   แปลัจิากฉบับภาษาอ้ังกฤษเรีื�อ้ง Treatise on Harmony ขอ้ง Philip Gossett ซึ่่�งแปลัจิากต้นฉบับภาษาฝรีั�งเศสีเรีื�อ้ง Traité de
             l’harmonie ขอ้ง Jean–Philippe Rameau (Rameau, 1971)
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157