สำนักงานราชบัณฑิตยสภา

กฎหมายแข่งขั นทางการค้าในประเทศจี น 240 The Journal of the Royal Society of Thailand Vol. 41 No. 2 April-June 2016 นิยามของผู้มีอ� ำนาจเหนือตลาด สถานะของการมีอ� ำนาจเหนือตลาด (dominant market position) หมายถึง ผู้ประกอบ ธุรกิจมีสถานะของการมีอ� ำนาจเหนือตลาดซึ่งสามารถควบคุมราคาหรือปริมาณของสินค้า หรือควบคุม เงื่อนไขของการท� ำธุรกรรมในตลาดที่เกี่ยวข้อง กีดกัน หรือใช้อิทธิพลเหนือตลาดเข้าสู่ตลาดของ ผู้ประกอบธุรกิจรายอื่นในตลาดได้ ๓๐ มาตรา ๑๙ ของเอเอ็มแอลให้สันนิษฐานว่าผู้ประกอบธุรกิจซึ่งมีส่วนแบ่งตลาดดังต่อไปนี้เป็น ผู้ประกอบธุรกิจที่มีสถานะเป็นผู้มีอ� ำนาจเหนือตลาด ๓๑ จำ �นวนผู้ประกอบธุรกิจ ส่วนแบ่งตลาดร่วมกัน ๑ ครึ่งหนึ่ง ๒ ๒ ใน ๓ ๓ ๓ ใน ๔ พฤติกรรมที่ถือว่าเป็นการใช้สถานะของผู้มีอ� ำนาจเหนือตลาดอย่างไม่ธรรม มาตรา ๑๗ ๓๒ ของเอเอ็มแอล และอนุบัญญัติที่ออกโดยเอ็นดีอาร์ซีได้บัญญัติรายการของ พฤติกรรมต่าง ๆ ที่ถือได้ว่าเป็นพฤติกรรมการใช้อ� ำนาจเหนือตลาดของผู้ประกอบธุรกิจอย่างไม่เป็นธรรม (abuse) โดยแบ่งออกเป็น ๒ กลุ่มดังนี้คือ ๓๐ Article 17 ของ เอเอ็มแอล บัญญัติว่า “For the purposes of this Law, dominant market position means a market position held by undertakings that are capable of controlling the prices or quantities of commodities or other transaction terms in a relevant market, or preventing or exerting an influence on the access of other undertakings to the market.” Article 19 ของ เอเอ็มแอล บัญญัติว่า “The conclusion that an undertaking holds a dominant market position may be deduced from any one of the following circumstances : (1) the market share of one undertaking accounts for half of the total in a relevant market ; (2) the joint market share of two undertakings accounts for two-thirds of the total, in a relevant market ; or (3) the joint market share of three undertakings accounts for three-fourths of the total in a relevant market. Under the circumstance specified in Subparagraph (2) or (3) of the preceding paragraph, if the market share of one of the undertakings is less than one-tenths of the total, the undertakings shall not be considered to have a dominant market position. ๓๑ Where an undertaking that is considered to hold a dominant market position has evidence to the contrary, he shall not be considered to hold a dominant market position.” ๓๒ Article 17 ของ เอเอ็มแอล บัญญัติว่า “Undertakings holding dominant market positions are prohibited from doing the following by abusing their dominant market positions : (1) selling commodities at unfairly high prices or buying commodities at unfairly low prices ; (2) without justifiable reasons, selling commodities at prices below cost ;

RkJQdWJsaXNoZXIy NTk0NjM=