ปี-39-ฉบับที่-3
อิ ทธิ พลของพระจั นทร์กั บนาฏศิ ลป์ไทย 316 The Journal of the Royal Institute of Thailand Vol. 39 No. 3 Jul-Sep 2014 บรรณานุกรม ศิลปากร, กรม. ทะเบียนข้อมูล : วิพิธทัศนา ชุดระบ� ำ ร� ำ ฟ้อน. กรุงเทพฯ : ไทภูมิ, ๒๕๔๙. . บทโขนปรับปรุงชุดรามาวตาร. กรุงเทพฯ : ส� ำนักการสังคีต, ๒๕๒๙. . บทละครเทพนิยายเรื่องก� ำเนิดสุริยะเทพและโสมเทพ. กรุงเทพฯ : ส� ำนักการสังคีต, ๒๕๒๒. . วิพิธทัศนา. กรมศิลปากร จัดพิมพ์, กรุงเทพฯ : เซเว่น พริ้นติ้งกรุ๊ฟ, ๒๕๔๒. . สูจิบัตรโขนชุดหนุมานชาญสมร. กรุงเทพฯ : เรือนแก้ว, ๒๕๒๘. . สูจิบัตรละครนอกเรื่องสังข์ทอง. กรุงเทพฯ : ม.ป.ท., ๒๕๒๔. Abstract Influence of Phra Chan (Moon) on Thai Drama Arts Pairoj Thongkhamsuk Associate Fellow of the Academy of Arts, The Royal Institute, Thailand The word Chandra, Chan, or Chandhon, according the Royal Institute’s Thai Dictionary (2011), means several things including the moon, name of a deity in a novel, the second planet in an astrology books, and name of the second day of week. There are also numerous words referring to the moon, including Chandhon, Chan, Som, Somathep, Chandra, Ratchanee, Khae, Duan, Duangduan, Sasi and Sasidhorn. Thai drama arts has referred, with different aspects, to Chandra or the moon in many performing stories such as fairy tale plays, Lakhon Nok (all males play), patriotic plays, Ramakian performance, dance and dance drama. The author can therefore conclude that Phra Chan has been presented in various roles or in different manners, including Phra Chan as a god, Phra Chan in astrology books, Phra Chan in the creation of dancing postures, Phra Chan in the an analogy to the beauty of men, and Phra Chan as representative of love, happiness, courting, peacefulness and power. Keywords : Influence, Phra Chandra (The Moon)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTk0NjM=